NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Mon, 18 Jun 2018 06:12:45 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 Norges forskningsråd innvilger midler til gerodontologiforskning /profesjon-og-fag/Norges-forskningsrd-innvilger-midler-til-gerodontologiforskning.aspxDe regionale odontologiske kompetansesentrene har fått tildelt midler fra Norsk Forskningsråd til GERONETT, et nasjonalt nettverk for forskning og kompetanseutvikling på oral helse hos eldre. 14.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7552 ​Akademikerne svarer ja til ny offentlig tjenestepensjon /jus-og-arbeidsforhold/offentlig-sektor/lonn-og-pensjon/Akademikerne-svarer-ja-til-ny-offentlig-tjenestepensjon-.aspxSom en del av en samlet arbeidstakerside har Akademikerne vedtatt å godta ny pensjonsordning som vil gjelde 800 000 offentlige ansatte i staten, kommunene og sykehusene. 14.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7551 ​Ti dagers gyldighet på antibiotikaresepter /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/Ti-dagers-gyldighet-p-antibiotikaresepter.aspxHelsedirektoratet informerer: Fra 1.1.2018 bør resepter på antibiotika kun ha ti dagers gyldighet. Derfor må alle papirresepter påføres utløpsdato. Husk å gi informasjon til pasienten om at resepten er gyldig i ti dager. 04.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7539 Verdens tobakksfrie dag 2018 /Profesjon-og-fag/Verdens-tobakksfrie-dag-2018.aspx31. mai markeres Verdens tobakkfrie dag. Det er Verdens helseorganisasjon (WHO) som står bak markeringen og i år er temaet sammenhengen mellom tobakksbruk og hjerte-karsykdommer. 31.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7537 ​Norsk Tannpleierforening 50 år! /Profesjon-og-fag/Norsk-Tannpleierforening-50-r-.aspxI år fyller Norsk Tannpleierforening (NTpF) 50 år, og markerer dette med jubileums- og fagkonferanse 30. - 31. mai. NTF gratulerer våre gode kollegaer med jubileet! 31.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7526 Juridisk rådgivning stengt 31.05 - 01.06 /jus-og-arbeidsliv/Juridisk-rdgivning-stengt-3105--0106.aspxJuridisk rådgivning holder stengt torsdag 31. mai og fredag 1. juni grunnet advokatenes fagdager. 28.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7535 Folkehelserapporten 2018 /folkehelse/Folkehelserapporten-2018.aspx​Helsehelseinstituttet legger i dag frem Folkehelserapporten 2018 med statistikk over hvordan det står til med folkehelsa i Norge. Rapporten inkluderer datagrunnlag for dødelighet i befolkningen, og gir kunnskap om plager og sykdommer som gir helsetap. 15.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7525 ​Oppdaterte tall fra SSB om produktiviteten i den offentlige tannhelsetjenesten /profesjon-og-fag/Oppdaterte-tall-fra-SSB-om-produktiviteten-i-den-offentlige-tannhelsetjenesten.aspx9. mai publiserte SSB artikkelen "Dyrere tannlegepasienter" med de siste dataene om behandlingsutgifter i DOT. Artikkelen påpeker at tannhelsetjenesten har fått flere årsverk, men behandler i gjennomsnitt færre pasienter, og viser samtidig til flere gode grunner til denne utviklingen. 14.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7519 ​Husk earlybird-frist for årets FDI World Dental Congress /kurs-og-utdanning/Husk-earlybirdfrist-for-rets-FDI-World-Dental-Congress.aspx1. juni er første frist for lav påmeldingsavgift til FDIs årlige konferanse. Årets kongress går av stabelen 5. - 8. september i Buenos Aires, Argentina. 05.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7520 Oppfølgingsmøte Grefsenerklæringen mot vold mot barn /Profesjon-og-fag/Oppflgingsmte-Grefsenerklringen-mot-vold-mot-barn.aspxI fjor signerte alle landets helsetopper "Grefsenerklæringen mot vold mot barn". Torsdag 26. april inviterte Barneombudet og Helsedirektoratet til oppfølgingsmøte hvor de ulike aktørene fortalte hvilke tiltak som er iverksatt og hva som gjenstår i arbeidet. 26.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7509 Kurskatalog sommer/høst 2018 er klar! /kurs-og-utdanning/Kurskatalog-vintervr-2018-er-p-vei.aspxEtterutdanningskatalogen for sommer/høst 2018 er nå publisert under "Kurs og utdanning". Nytt av året er at kurskatalogen KUN publiseres digitalt, og altså ikke kommer med mai-nummeret av Tidende. 25.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7173 Tannlegeforeningen på innspillsmøte hos Blankholmutvalget /profesjon-og-fag/Tannlegeforeningen-p-innspillsmte-hos-Blankholmutvalget.aspx18.april var Tannlegeforeningen på innspillsmøte hos Blankholmutvalget, det regjeringsoppnevnte utvalget som skal se på prioriteringer i det kommunale helse- og omsorgstilbudet i kommunen og tannhelsetjenesten. 18.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7489 Folket har stor tillit til tannlegenes faglig dyktighet /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/Folket-har-stor-tillit-til-tannlegenes-faglig-dyktighet.aspxOver 90% av befolkningen har tillit til at tannleger i Norge er faglig kvalifiserte til å gi den behandlingen man har behov for. Faglig dyktighet er også det flest legger vekt på ved valg av tannlege. Dette viser resultatene fra årets Helsepolitiske barometer. 12.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7485 Følg lønnsforhandlingene 2018 /jus-og-arbeidsforhold/offentlig-sektor/forhandlinger/Alle-tariffomrder-i-gang-med-lnnsforhandlinger.aspxI dag gikk startskuddet for årets lønnsforhandlinger da forhandlingene i staten åpnet. Følg utviklingen i forhandlingene her. 05.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6981 Nye avtaler med Norsk Helsenett /Profesjon-og-fag/Nye-avtaler-med-Norsk-Helsenett.aspxGrunnet EUs nye personvernforordning (GDPR) som trer i kraft i Norge 25. mai vil Norsk Helsenett (NHN) sende ut informasjon om ny databehandleravtale til alle kundene sine, inkludert medlemmer av Tannlegeforeningen. Avtalene kan signeres digitalt. 05.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7475 ​Arbeidskurs: Den enkle kronen - kanskje ikke så enkel som du skulle ønske? /kurs-og-utdanning/Arbeidskurs-Den-enkle-kronen--Kanskje-ikke-s-enkel-som-du-kunne-nske.aspxFerdighetstrening i preparering, avtrykkstagning og sementering. Kurset holdes på Ferdighetssenteret ved UiO der det nyeste undervisningstekniske utstyret er tilgjengelig for kursdeltagerne. 03.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7451 Utvidet frist for lav påmeldingsavgift for årets Midnattssolsymposium! /kurs-og-utdanning/Husk-frist-for-lav-pmeldingsavgift-for-rets-Midnattssolsymposium.aspxFristen for påmelding til lav avgift gikk ut 2. april, men på grunn av påsken har vi besluttet å utvide fristen til 13. april. Påmeldingen har likevel åpnet for ikke-medlemmer. Benytt deg av sjansen til å sikre deg plass til redusert pris nå! 03.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6960 Nye regler for personvern – GDPR for tannlegevirksomheter /Profesjon-og-fag/Nye-regler-for-personvern--GDPR-for-tannlegevirksomheter.aspx25.mai 2018 implementeres den nye personvernforordningen The General Data Protection Regulation (GDPR). Det betyr at vi får nye regler for personvern i Norge. Det nye regelverket gir virksomheter nye plikter og enkeltpersoner nye rettigheter. 23.03.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7454 Bli med og marker håndhygienedagen 5. mai! /folkehelse/Bli-med-og-marker-hndhygienedagen-5-mai.aspxSammen med landets fire regionale kompetansesentre for smittevern og representanter fra kommunehelsetjeneste, inviterer Folkehelseinstituttet også i år til en felles markering av håndhygienedagen. 23.03.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7446 NYTT - Årsrapport 2017 /organisasjonen/NYTT--rsrapport-2017.aspxFor første gang har vi laget et lettleselig, visuelt sammendrag for året som gikk. I vår nylansering Årsrapport 2017 finner du en enkel oversikt over medlems- og etterutdanningstall, nyttig informasjon og høydepunkter for hva NTF og NTFs ulike organer jobbet med i løpet av året. 15.03.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7442