NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Mon, 17 Jun 2019 01:17:26 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 Husk påmeldingsfrist for høstens TSE-kurs /Kurs-og-utdanning/TSE/Husk-pmeldingsfrist-for-hstens-TSEkurs.aspxHøstens TSE moduler går av stabelen i Aust-Agder (Fevik/Grimstad), Buskerud (Kongsberg), Romerike og Sogn & Fjordane. Påmeldingsfrist er 1. august, men det kan lønne seg å registrere deltakelse før ferien for å sikre seg plass. 14.06.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7927 Forhandlinger av Mønsteravtalen 2019 /jus-og-arbeidsliv/Kontrakter-og-avtaler/Forhandlinger-av-Mnsteravtalen-2019.aspxÅrets forhandlinger med Fagforbundet og Parat om Mønsteravtalen mellom privatpraktiserende tannleger og deres tannhelsesekretærer blir gjennomført 26. juni 2019. Årets forhandlinger er et mellomoppgjør. 04.06.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7921 Verdens tobakksfrie dag 2019 /Profesjon-og-fag/Verdens-tobakksfrie-dag-2018.aspx31. mai markeres Verdens tobakkfrie dag (World No Tobacco Day). Det er Verdens helseorganisasjon (WHO) som står bak markeringen og i år er temaet sammenhengen mellom tobakksbruk og lungehelse. 28.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7537 NTF har levert sitt høringssvar om prioriteringsrapporten «Det viktigste først» /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/NTF-har-levert-sitt-hringssvar-om-prioriteringsrapporten-Det-viktigste-frst.aspx​NTF har levert inn sitt svar i høringen om Blankholmutvalgets rapport «Det viktigste først». Rapporten inneholder utvalgets forslag til prinsipper for prioritering i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og for offentlig finansierte tannhelsetjenester, og fristen for å komme med innspill var 22. mai 2019. 24.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7919 Enighet i KS og Staten, streik i Oslo kommune. Streiken er nå avsluttet. /jus-og-arbeidsforhold/offentlig-sektor/forhandlinger/Enighet-i-KS-streik-i-Oslo-kommune.aspxAkademikerne kom torsdag kveld og fredag ettermiddag til enighet med KS og Staten etter mekling, mens meklingen med Oslo kommune endte i streik fra 24-27.mai. Streiken ble avsluttet mandag 27.mai. 24.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7920 If fjerner krav til valg av tannlege /profesjon-og-fag/If-fjerner-krav-til-valg-av-tannlege.aspxForsikringsselskapet If lytter til NTF og endrer vilkårene i tannhelseforsikringen sin etter dialog med foreningen. Pasienter med Ifs tannforsikring kan nå velge tannlege fritt. 23.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7917 Nytt TANK-kurs om bivirkninger fra odontologiske biomaterialer /Kurs-og-utdanning/Nettbaserte-kurs/Nytt-TANKkurs-om-bivirkninger-fra-odontologiske-biomaterialer.aspxVi har nå lansert et nytt nettbasert kurs som skal gi gode kunnskaper om innholdet i Helsedirektoratets "Retningslinjer for utredning og behandling ved mistanke om bivirkninger fra odontologiske biomaterialer". 13.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7910 NTF på høring om folkehelsemeldingen /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/NTF-p-hring-om-folkehelsemeldingen.aspxFolkehelsemeldingen "Gode liv i eit trygt samfunn" ble lagt frem i april, og 9. mai var NTF på Stortinget for å spille inn våre synspunkter - blant annet at den orale helsens betydning er utelatt, og at tobakksstrategien i meldingen er lite ambisiøs. 09.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7913 Årsrapport Council of European Dentists (CED) /Foreninger/internasjonale-foreninger/CED/rsrapport-Council-of-European-Dentists-CED.aspxBli bedre kjent med CED i deres årsrapport for 2018. Rapporten har fått tittelen "Evolving for the future of dentistry". 07.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7908 ​Ny fordelsavtale med Bertel O. Steen /medlem/fordeler/Ny-fordelsavtale-med-Bertel-O-Steen.aspxTannlegeforeningens avtale med Bertel O. Steen er nå overført og administreres gjennom Akademikerne Pluss. Avtalen gir deg som medlem rett til rabatt på alle bilmerker som selges av Bertel O. Steen. 02.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7914 Akademikerne bryter forhandlingene i både Stat, KS og Oslo Kommune /Profesjon-og-fag/Akademikerne-bryter-forhandlingene-i-bde-Stat-KS-og-Oslo-Kommune.aspxManglende vilje til å følge opp avtale om offentlig tjenestepensjon i stat, nedprioriterte lektorer i KS og ingen satsing på lokale forhandlinger i Oslo kommune er årsaken. 01.05.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7905 Kurskatalogen sommer/høst 2019 er klar! /kurs-og-utdanning/-Kurskatalog-vintervr-2019-er-klar.aspxEtterutdanningskatalogen for sommer/høst 2019 er nå publisert og mange av kursene har åpnet for påmelding. Vi minner om at kurskatalogen KUN publiseres digitalt, og kommer altså ikke med april-nummeret av Tidende. 23.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7647 NTF i dialog med Forbrukerrådet om hvakostertannlegen.no /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/NTF-i-dialog-med-Forbrukerrdet-om-hvakostertannlegenno.aspxDen norske tannlegeforening (NTF) er igjen i dialog med Forbrukerrådet om markedsportalen hvakostertannlegen.no. Forbrukerrådet har varslet at de er i gang med å sende ut informasjon om oppdatering av prisportalen, og vi minner om at tannhelsepersonell har en lovpålagt plikt til å holde sine priser oppdatert. 11.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7885 Lite ambisiøs folkehelsemelding /Profesjon-og-fag/Lite-ambisis-folkehelsemelding.aspxRegjeringen ved eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen la fredag 5.april frem sin stortingsmelding om folkehelse. NTF savner fokus på den orale helsens betydning for folkehelsen, og mener tobakksstrategien i meldingen er tafatt. 10.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7884 Arbeidskurs - Preparerings- og sementeringsteknikker ved adhesivt sementerte protetiske konstruksjoner /kurs-og-utdanning/Arbeidskurs-i-oral-protetikk.aspxØnsker du å lære mer om alternative prepareringsprinsipper og adhesiv sementering? Da bør du melde deg på arbeidskurset "Preparerings- og sementeringsteknikker ved adhesivt sementerte protetiske konstruksjoner", på UiO. 10.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7877 Foreslår helsebegrunnet sukkeravgift /Profesjon-og-fag/Foreslr-helsebegrunnet-avgift.aspxRegjeringsoppnevnt utvalg anbefaler å oppheve dagens avgifter på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer og erstatte dem med en helsebegrunnet avgift. NTF støtter forslaget. 10.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7883 ​Store tannhelseambisjoner fra Arbeiderpartiet /profesjon-og-fag/Store-tannhelseambisjoner-fra-Arbeiderpartiet.aspxArbeiderpartiet (AP) hadde sitt landsmøte i helgen og det var knyttet spenning til partiets tannhelsepolitikk. Partiet har nå vedtatt et fremtidig mål om å likestille tannhelsetjenesten med andre helsetjenester. 09.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7882 Akademikerseminar om pensjon og forsikringer /medlem/medlemsfordeler/Storebrand/Akademikerseminar-om-pensjon-og-forsikringer.aspxHar du oversikt over pensjonen din? Vet du hvilke forsikringsbehov du har? Storebrand ønsker medlemmer i Akademikerne velkommen til seminar om pensjon og forsikringer. 06.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7881 Medlemstilbud: Helseforsikring uten krav til helseerklæring /medlem/fordeler/Medlemstilbud-Helseforsikring-uten-krav-til-helseerklring.aspxNormalt kreves det helseerklæring for å kjøpe helseforsikring, men Storebrand gir nå alle medlemmer i Tannlegeforeningen mulighet til å kjøpe helseforsikringen uten helseerklæring. 01.04.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7864 European Gum Health Day - 12. mai /Foreninger/Spesialistforeninger/Periodonti/European-Gum-Health-Day--12-mai.aspxEuropean Gum Health Day markeres 12. mai av European Federation of Periodotology (EFP) 28.03.2019 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7844