NTF-RSS http://www.tannlegeforeningen.no NTF-RSS no-bm Thu, 16 Aug 2018 12:09:29 +0100 MSDN RSS Service 1.0.1756.17695 1440 Påmeldingen til NTFs landsmøte 2018 har åpnet! /Kurs-og-utdanning/Landsmotet/Pmeldingen-til-NTFs-landsmte-2018-har-pnet.aspxI dag åpnet påmeldingen til NTFs landsmøte 2018. Vi ønsker velkommen til Lillestrøm og tre dager tettpakket med faglig påfyll, dentalutstilling og et spennende sosialt program! 13.08.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7591 Høie konkluderer om stønad til tannregulering uten faglig grunnlag /profesjon-og-fag/Hie-konkluderer-om-stnad-til-tannregulering-uten-faglig-grunnlag-.aspxDet har vært flere saker i media etter at statsråd Bent Høie nylig uttalte at han ønsker å kutte i stønadsordningen til tannregulering for pasienter i gruppe 8C (klart behov). Tannlegeforeningen reagerer sterkt på at Høie vil konkludere før regjeringen har sett på det faglige grunnlaget for et slikt kutt. 10.08.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7582 ​Stort internasjonalt tannlegestudentmøte i Oslo /NTF-Student/Stort-internasjonalt-tannlegestudentmte-i-Oslo.aspxEDSA (European Dental Student Association) finner sted fra 20. - 25. august. NTF og NTF-Student (NTF-S) støtter opp om arrangementet som samler tannlegestudenter fra hele Europa. 06.08.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7581 Odontologi på topp tre over de vanskeligste studiene /Profesjon-og-fag/Odontologi-p-topp-tre-over-de-vanskeligste-studiene-.aspxI underkant av hundre tusen spente unge får i disse dager svar på om studiedrømmen går i oppfyllelse. Odontologi er igjen et av de vanskeligste studiene å komme inn på. 20.07.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6607 ​Helsedirektoratet har revidert SMT-listen /profesjon-og-fag/Helsedirektoratet-har-revidert-SMTlisten.aspxHelsedirektoratet har revidert listen over sjeldne medisinske tilstander (SMT) fra 1. juli 2018. 05.07.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7567 Munn- og halskreftdagen 2018 /profesjon-og-fag/-Munn-og-halskreftdagen-2018.aspxMunn- og halskreftforeningen inviterer til en nasjonal fagdag om munn- og halskreft mandag 17. september 2018. Målgruppen for arrangementet er spesialister, helsepersonell som jobber med hode-halskreft, tannleger og andre interesserte. 03.07.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7559 Ønsker du feriestopp av Tidende? /profesjon-og-fag/nsker-du-feriestopp-av-Tidende.aspxTidende distribueres med bud til de fleste av mottakerne, og mange får bladet på dørmatten sammen med morgenavisene. Hvis du melder feriestopp av avisen, stoppes imidlertid ikke automatisk leveringen av Tidende. 02.07.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=6024 Tannleger sender flere bekymringsmeldinger /profesjon-og-fag/Tannleger-sender-flere-bekymringsmeldinger.aspxFerske tall fra SSB viser at det har vært en kraftig økning i antall bekymringsmeldinger som blir sendt fra tannhelsetjenesten til barnevernet. I fjor sendte tannhelsetjenesten totalt 768 bekymringsmeldinger til barnevernet - mot 582 i 2014. 30.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7560 Siste nytt om GDPR /Profesjon-og-fag/Siste-nytt-om-GDPR.aspxGDPR-forordningen trer i kraft i løpet av juli og vi minner om at NTF har samlet informasjon og veiledning i en informasjonspakke utarbeidet for våre medlemmer for å gjøre jobben enklere for deg og din klinikk. 29.06.18 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7557 Norges forskningsråd innvilger midler til gerodontologiforskning /profesjon-og-fag/Norges-forskningsrd-innvilger-midler-til-gerodontologiforskning.aspxDe regionale odontologiske kompetansesentrene har fått tildelt midler fra Norsk Forskningsråd til GERONETT, et nasjonalt nettverk for forskning og kompetanseutvikling på oral helse hos eldre. 14.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7552 ​Akademikerne svarer ja til ny offentlig tjenestepensjon /jus-og-arbeidsforhold/offentlig-sektor/lonn-og-pensjon/Akademikerne-svarer-ja-til-ny-offentlig-tjenestepensjon-.aspxSom en del av en samlet arbeidstakerside har Akademikerne vedtatt å godta ny pensjonsordning som vil gjelde 800 000 offentlige ansatte i staten, kommunene og sykehusene. 14.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7551 ​Ti dagers gyldighet på antibiotikaresepter /Profesjon-og-fag/Helsemyndigheter/Ti-dagers-gyldighet-p-antibiotikaresepter.aspxHelsedirektoratet informerer: Fra 1.1.2018 bør resepter på antibiotika kun ha ti dagers gyldighet. Derfor må alle papirresepter påføres utløpsdato. Husk å gi informasjon til pasienten om at resepten er gyldig i ti dager. 04.06.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7539 Verdens tobakksfrie dag 2018 /Profesjon-og-fag/Verdens-tobakksfrie-dag-2018.aspx31. mai markeres Verdens tobakkfrie dag. Det er Verdens helseorganisasjon (WHO) som står bak markeringen og i år er temaet sammenhengen mellom tobakksbruk og hjerte-karsykdommer. 31.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7537 ​Norsk Tannpleierforening 50 år! /Profesjon-og-fag/Norsk-Tannpleierforening-50-r-.aspxI år fyller Norsk Tannpleierforening (NTpF) 50 år, og markerer dette med jubileums- og fagkonferanse 30. - 31. mai. NTF gratulerer våre gode kollegaer med jubileet! 31.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7526 Folkehelserapporten 2018 /folkehelse/Folkehelserapporten-2018.aspx​Helsehelseinstituttet legger i dag frem Folkehelserapporten 2018 med statistikk over hvordan det står til med folkehelsa i Norge. Rapporten inkluderer datagrunnlag for dødelighet i befolkningen, og gir kunnskap om plager og sykdommer som gir helsetap. 15.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7525 ​Oppdaterte tall fra SSB om produktiviteten i den offentlige tannhelsetjenesten /profesjon-og-fag/Oppdaterte-tall-fra-SSB-om-produktiviteten-i-den-offentlige-tannhelsetjenesten.aspx9. mai publiserte SSB artikkelen "Dyrere tannlegepasienter" med de siste dataene om behandlingsutgifter i DOT. Artikkelen påpeker at tannhelsetjenesten har fått flere årsverk, men behandler i gjennomsnitt færre pasienter, og viser samtidig til flere gode grunner til denne utviklingen. 14.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7519 ​Husk earlybird-frist for årets FDI World Dental Congress /kurs-og-utdanning/Husk-earlybirdfrist-for-rets-FDI-World-Dental-Congress.aspx1. juni er første frist for lav påmeldingsavgift til FDIs årlige konferanse. Årets kongress går av stabelen 5. - 8. september i Buenos Aires, Argentina. 05.05.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7520 Oppfølgingsmøte Grefsenerklæringen mot vold mot barn /Profesjon-og-fag/Oppflgingsmte-Grefsenerklringen-mot-vold-mot-barn.aspxI fjor signerte alle landets helsetopper "Grefsenerklæringen mot vold mot barn". Torsdag 26. april inviterte Barneombudet og Helsedirektoratet til oppfølgingsmøte hvor de ulike aktørene fortalte hvilke tiltak som er iverksatt og hva som gjenstår i arbeidet. 26.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7509 Kurskatalog sommer/høst 2018 er klar! /kurs-og-utdanning/Kurskatalog-vintervr-2018-er-p-vei.aspxEtterutdanningskatalogen for sommer/høst 2018 er nå publisert under "Kurs og utdanning". Nytt av året er at kurskatalogen KUN publiseres digitalt, og altså ikke kommer med mai-nummeret av Tidende. 25.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7173 Tannlegeforeningen på innspillsmøte hos Blankholmutvalget /profesjon-og-fag/Tannlegeforeningen-p-innspillsmte-hos-Blankholmutvalget.aspx18.april var Tannlegeforeningen på innspillsmøte hos Blankholmutvalget, det regjeringsoppnevnte utvalget som skal se på prioriteringer i det kommunale helse- og omsorgstilbudet i kommunen og tannhelsetjenesten. 18.04.2018 Tannlegeforeningen.no http://www.tannlegeforeningen.no/storypg.aspx?id=7489