Stadig nye svindelprodukter og kataloglurerier

Høstjakta startet tidlig i år, ser det ut. NTF har fått en rekke henvendelser fra medlemmer som føler seg lurt etter å ha blitt kontaktet av katalogselskaper og liknende. Vær varsom så du ikke sier ja til noe du ikke helt vet hva er eller virkelig ønsker!

Fremgangsmåten er klassisk. Du blir oppringt og bedt om å logge deg inn på en nettside hvor du finner informasjon om deg selv og/eller din bedrift. Så får du spørsmål om det er noe som skal forandres. Og til slutt blir du bedt om å klikke på en bekreftelsesknapp. Og da er det gjort! Du har akseptert en avtale med et firma som det slett ikke er sikkert at du verken kjente til fra før eller ønsker å ha noe forretningsforhold til.

En variasjon er at du blir bedt om å bekrefte muntlig på telefonen mens det gjøres opptak. Begge deler kan ofte ha som resultat at du har bundet deg til en uønsket avtale til en høy pris og med betingelser som det kan være vanskelig å forstå. Dessuten er ofte avtaleperioden lang og oppsigelsesbetingelsene kronglete. I andre tilfeller er avtaleperioden kort, men uhyre kostbar!

NTF oppfordrer medlemmene til å være meget oppmerksomme og kritiske til denne type hevnendelser. Be alltid om betenkningstid, be om å få tilsendt avtale og betingelser skriftlig, inngå aldri avtaler direkte over telefon – vær rett og slett veldig kritisk og tilbakeholden. Det kan spare deg for mange ergrelser – og kostnader.

På nettsiden trygghandel.no er det publisert flere omtaler av denne type produkter, som man altså bør holde seg langt unna; se her og her.

Publisert: 25.09.2012 (Revidert 04.10.2012)