Snusing er risikofylt ved graviditet og gir mer hjertesvikt

Bruk av snus øker faren for hjertesvikt, og kvinner som snuser daglig i tidlige stadier av graviditeten, har større risiko for komplikasjoner under svangerskapet. Dette viser nyere forskningsrapporter fra Sverige.

Snusing og gravide = ikke sant

Ifølge en svensk forskingsstudie som nylig er publisert i Läkartidningen, har kvinner som snuser daglig i tidlige stadier av graviditeten større risiko for å føde for tidlig samt økt risiko for fosterdød sammenlignet med kvinner som ikke nyter tobakk. Dette skriver Framtid i Nord.

Snus er derfor ikke et ufarlig alternativ til røyking under graviditet. Forskerne konkluderer med at nikotin er årsaken til graviditetskomplikasjonene de fant. Läkartidningen slår derfor fast at gravide kvinner bør unngå snus og sigaretter.

Mer hjertetrøbbel med snus

Langt flere snusere enn snusfornuftige blir sykehusinnlagt med alvorlig hjertetrøbbel, viser en ny svensk undersøkelse. Snusbruk forhøyer blodtrykket og får hjertet til å slå fortere, melder Dagbladet.

Forskere ved universitetet i Uppsala og Karolinska institutet har forsøkt å kartlegge om snusere er en spesiell risikogruppe når det gjelder hjertesvikt. Konklusjonen er at langt flere snusere enn ikke-snusere blir sykehusinnlagt med hjertesvikt. Les mer i Upsala Nya Tidning.

Stadig flere snusbrukere i Norge

I Norge er antallet snusere i sterk vekst, særlig blant yngre mennesker. Ifølge Dagbladet er omsetningen av snus nær doblet fra 2000 til 2008, målt i volum.

Publisert: 22.08.2011