Professorer: Unyansert bomskudd - akseptable behandlingsforslag

Undersøkelsen er unyansert, tannlegenes behandlingsforslag akseptable og Forbrukerrådet skyter over mål. Dette står å lese i dagens Aftenposten. Men det har tydeligvis ikke interessert mediene særlig.

I Aftenpostens morgenutgave torsdag 24. mars står følgende notis nede til høyre på side 3 med tittelen "Professorer: Unyansert resultat":

"Resultatet av Forbrukerrådets undersøkelse som avdekker høyst ulike behandlingstilbud blant norske tannleger, er unyansert. Det mener flere professorer innen odontologi.

- Utfallet av undersøkelsen er ikke uventet, vi vet fra tidligere undersøkelser at det ville bli slik, sier prodekan Morten Rykke ved Odontologisk fakultet, Universitetet i Oslo. - De fleste av behandlingsforslagene fra tannlegene i undersøkelsen er likevel akseptable. Dette kom ikke tydelig nok frem i går.

- Ut fra undersøkelsen kan det se ut som om det bare er én måte å behandle hull i tennene på, sier leder for Odontologisk institutt, Universitetet i Oslo, professor Pål Barkvoll. - Imidlertid finnes det ulike former for tannbehandling som alle kan være forsvarlig. Nyansene kommer således ikke frem i undersøkelsen. Jeg mener Forbrukerrådet skyter litt over mål, sier Barkvoll."

Nettredaksjonen har ikke registrert at noen andre medier har gjengitt denne meldingen. Det er beklagelig.

Publisert: 24.03.2011