Kampanjetilbud forkledd som faktura

Vær oppmerksom på et såkalt ”kampanjetilbud” som for tiden dumper ned i postkassene fra et nettkatalogselskap. Det kan fort forveksles med en faktura! Og kjøp ikke katalogtjenester på telefon.

”Kampanjetilbudet” kommer fra D!N Opplysning og ser til forveksling ut som en vanlig faktura, pålydende kr 4.950, og med Half N Half Media AS oppført i ”betal til” feltet. Men dette er altså ingen faktura som skal betales.

Mange medieoppslag
Mange har reagert på fremgangsmåten, og selskapet har vært gjenstand for flere negative oppslag i media det siste året – blant annet i TV2 hjelper deg, Aftenposten og Varden.

Selv forklarer selskapet markedsføringen på sitt eget nettsted DinOpplysning.no. Dessuten henviser de til Trygghandel.no når det gjelder lovligheten. Mens Anbefalt.no lister opp en rekke kommentarer fra folk som har mottatt ”kampanjetilbudet”.

Mange klager
Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) som er dannet av næringslivets sentrale organisasjoner med formål å bekjempe kriminalitet i og mot næringslivet, har bare siden i fjor sommer mottatt over 30 konkrete klager på framgangsmåten.

Seniorrådgiver i NSR, Arne Røed Simonsen, beskriver framgangsmåten som suspekt. Ifølge Markedsføringsloven kan man ikke sende faktura uten forutgående ordre eller bestilling.

Flere prøver seg - vær varsom
NTFs sekretariatet mottar jevnlig henvendelser fra medlemmer som har vært utsatt for telefonsalg av katalogoppføring. Ikke inngå slike avtaler per telefon. Og vær forsiktig med å bekrefte noe som helst på tilbyderens nettsted. Sørg for å få skriftlig informasjon med forslag til avtale, og pass på å lese hele teksten. Mange har brent seg på at de ikke har fått med seg bestemmelser om varighet, oppsigelsestid og økonomiske forpliktelser generelt.

Enten en kampanje er lovlig eller ikke: Pass uansett på så du ikke betaler for noe du verken har bestilt eller vil ha! Forretningsmoral og etikk er egenskaper man ikke skal kimse av. Heller ikke i nettkatalogbransjen.

Bruk fjellvettreglene:
Vær varsom, snakk med kjentfolk, og snu i tide!

Publisert: 04.07.2012