Hjem     Medlem     For studenter

Her er kandidatene til årets Studentforskerpris!

Hvert år nominerer lærerstedene to masteroppgaver/studentprosjekt som presenteres på NTFs Landsmøte. Her er listen over årets nominerte!

NTFs studentforskerpris er opprettet for å stimulere til økt forskningsaktivitet allerede i studietiden. Kåringen av vinneren gjøres av en jury bestående av NTFs fagsjef og de tre fakultetsoppnevnte representantene i fagnemnden. Kandidatene får 5 minutter til å presentere sine masteroppgaver under NTFs landsmøte, deretter følger 5 minutter med spørsmål fra publikum og/eller juryen. Vinneren kåres basert på kriteriene aktualitet, faglighet, orginalitet, posterdesign og den muntlige presentasjonen.

De nominerte materoppgavene vil presenteres fredag 3. november kl. 1200 på NTFs Torg på Nordental, med påfølgende prisutdeling kl. 1530 samme dag.

Vinneren får 15.000 kroner, diplom og presenteres i Den norske tannlegeforenings Tidende.

De nominerte til NTFs Studentforskerpris 2017 er:

Fra Universitetet i Oslo:

• "Kan proteiner i bein isoleres, og kan disse fortelle noe om den biologiske statusen til beinet? En analyse av friskt og sykt bein" av Safiyye Süslü (Veileder: Janne Reseland)
  • "Tannpasta for hvitere tenner. Kan disse påvirke emaljens mottakelighet for syreskader?" av Sara-Emilie Løvik og Karen Stevning (Veiledere: Alix Young Vik, Lene Hove og Carl Hjortsjø)

Fra Universitetet i Tromsø:

• "Detection and quantification of four periodontal pathogens using digital droplet-PCR" av Elise Bjørheim, Hanne Krutnes, Siri Pettersen og Vilde A. Sagen (Veileder Mohammed Al-Haroni)
  • “The sights and sounds of dental treatment: Negative emotions and pain experience" av Ida J. Bredesen og Line Aarøen (veileder Jan-Are K. Johnsen)

Fra Universitetet i Bergen:

• "«Morgenstund har nanosølv i munn» - en studie om utslipp av nanosølv fra tannhelseprodukter" av Anette Melsæter og Elisabeth Oppegaard. (Veiledere: Professor/Dr.odont Nils Roar Gjerdet og MSc. Elisabeth Elje)
  • "MoBaTann - Biobank for humane melketenner innenfor Den norske mor og barn kohort studien (MoBa). Status og validering av målinger per 2016. Hva kan en slik biobank brukes til nå og i fremtiden?" av Synnøve Stokke Jensen (Veiledere: Professor/Dr.odont Kristin S. Klock og Spesialtannlege/Dr.odont Gunvor Bentung Lygre)

studentforskerprisen 2016
Bilde: Vinnere av NTFs studentforskerpris 2016