Vær obs på direktør-svindel (CEO-fraud)

NTF har blitt gjort oppmerksomme på flere svindelforsøk hvor NTFs ansatte og lokalforeninger er blitt bedt om å betale en faktura eller overføre penger til en konto i utlandet. Vi oppfordrer alle om å være ekstra oppmerksomme på slike henvendelser.

Direktør-svindel, eller CEO-fraud, kan defineres som svindel utført ved hjelp av e-post eller SMS fra personer som utgir seg for å være i ledelsen i bedriften. Målet er å lure en økonomimedarbeider til å betale en faktura eller overføre penger til en konto, vanligvis i utlandet.

Det kan være vanskelig å skille eposten fra normale eposter da svindlerne blir stadig "dyktigere". Navn på nøkkelpersoner i organisasjonen er identifisert, og eposten blir ofte sendt fra riktig domene, formulert på godt norsk, og signert slik "direktøren" vanligvis gjør. Det kan også bli vedlagt en falsk faktura ved e-posten. Hvis mottageren svarer på henvendelsen, blir svaret sendt til svindlerens e-postadresse og ikke til direktørens e-postadresse som står i avsenderfeltet.

Vi ber våre lokalforeninger og andre være ekstra oppmerksom på slike eposter i tiden som kommer.

Les mer om direktør-svindel på nettvett.no

Publisert: 24.01.2018