Massiv støtte til sykehusstreiken

Legeforeningen og Akademikerne har de siste dagene mottatt stor støtte for sykehusstreiken. Streikearrangementet ved Rådhuset i Oslo på lørdag ble besøkt av flere hundre streikende og sympatisører.

Streiken startet 7. september da 194 medlemmer av Akademikerne ble tatt ut i streik, og har siden blitt utvidet. Hittil er 313 medlemmer tatt ut i streik, hvorav to tredjedeler er leger.

Lørdag ble det arrangert streikearrangement ved Oslo rådhus, hvor hundrevis møtte opp for å vise solidaritet. - Akademikerne streiker for medbestemmelse i sykehus. Vi streiker for å få beholde kollektive beskyttende ordninger i planlegging av lange vaktuker. Vi aksepterer ikke at uker med 60 timers arbeidstid skal avtales med den enkelte ansatte og at det lages individuelle planer, sa Rune Frøyland i sin appell ved rådhuset lørdag.

Tidligere har forhandlingsleder Frøyland uttalt at streiken kan bli langvarig. – Det kommer til å bli en langvarig streik, og det vil bli tungt og vanskelig. Men vi kjemper for noe som er større enn oss selv. Derfor forbereder vi oss på mange uker streik, sa han i Dagens medisin 9. september. I 2008 varte streiken ved Lovisenberg sykehus i hele 22 dager før partene kom til enighet. Frøyland sier han er forberedt på at denne streiken kan vare enda lenger. Les mer påwww.dagensmedisin.no

Bakgrunnen for streiken var tema på både TV2 Nyhetskanalen og NRK Her og nå

Bred støtte fra andre foreninger og forbund

Legeforeningen har mottatt støtterklæringer fra en rekke andre forbund, bl.a. Norsk sykepleierforbund, Parat, Delta, Politiets fellesforbund, Unio, Fagforbundet m.fl. NTF og de andre Akademikerforeningene støtter selvfølgelig også streiken. Les mer på www.akademikerne.no