Tips og hjelpemidler for å slutte med snus og røyk

Helsedirektoratet har opprettet gode hjelpemidler og utvikler en liste over smarte tips for dem som ønsker å slutte med snus, røyk og annen tobakk.

Gratis hjelpemidler for dem som ønsker å slutte

• Slutta-appen kan lastes ned fra AppStore, Google Play og Windows Store. Slutta-appen er en personlig hjelper og motivator for den som skal slutte med røyk eller snus. Appen gir daglige motivasjonsmeldinger, råd og tips og den beregner fra dag til dag hvor mange kroner man sparer på å være tobakksfri.
  • Røyketelefonen 800 400 85 er åpen fra 9–18 på hverdager. Veilederne ved Røyketelefonen har et tilbud om gratis oppfølging med veiledning over tid for dem som er i en slutteprosess.
  • Chat med en veileder fra Røyketelefonen på slutta.no på hverdager 10-16.
  • Slutta – din røykeslutt på Facebook er en side for deling av tips og erfaringer med røykeslutt.
  • Mange frisklivssentraler rundt om i landet tilbyr individuell slutteveiledning eller veiledning i gruppe.
  • Fastlegen kan gi råd om røykeslutt og informere om legemidler som kan være en hjelp i slutteprosessen.
  • For flere tips og råd om røykeslutt, besøk Slutta – din røykeslutt på Facebook eller les mer om røyk- og snusslutt på www.helsenorge.no

7 smarte tips for å slutte med snus og røyk

1. Bestem deg for en sluttedato 2–4 uker fram i tid.
  2. Forsøk å endre vanene dine fram til sluttedatoen. Trapp ned på antall røyk. Lag mindre priser. Øv deg på å gå uten tobakk en stund.
  3. Tenk gjennom dine grunner for å slutte. Hva ønsker du å oppnå? Er du lei avhengigheten? Spare penger? Bekymrer du deg for de kreftfremkallende og helsefarlige stoffene?
  4. Om du får abstinensplager, så husk at de er verst de første 2–3 dagene. I løpet av 2–4 uker er abstinensplagene over for de fleste. Det vanligste er å føle seg svimmel, ukonsentrert, rastløs og i dårlig humør. Abstinens skyldes fravær av nikotin.
  5. Nikotinerstatningsprodukter kan også brukes, også ved snusslutt. Det finnes et stort utvalg fra tyggegummi og plaster til tabletter, spray og snus-lignende produkter. Snakk med apotek eller fastlegen om dette.
  6. Drikk mer vann enn vanlig, spis ordentlig og regelmessig. Vær fysisk aktiv! Nikotinlegemidler eller reseptbelagte legemidler beregnet på røykeslutt kan lindre abstinensplager.
  7. Bruk hjelpetilbudene! Snakk med fastlegen eller apotek, chat med en veileder på slutta.no, ring Røyketelefonen 800 400 85 eller last ned Slutta-appen som din personlige hjelper og motivator når du skal slutte.