Stopptober 2018

I oktober 2018 lanserer Helsedirektoratet Stopptober – en 28-dagers masseoppfordring om å slutte med røyk og snus. Helsepersonell, kommuner og frisklivssentraler oppfordres til å bruke anledningen til å ta opp røykeslutt.

Button_snus_cropMålet med Stopptober er å motivere dem som røyker og snuser til å gjøre et slutteforsøk fra 1. oktober og klare seg gjennom 28 dager. Dersom man kommer gjennom de 28 første dagene uten røyk, har man fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt. Det kan også være enklere å slutte hvis du føler at du tar del i noe større enn deg selv. Derfor er Stopptober utformet som en masseoppfordring, og at omgivelsene skal støtte de som ønsker å slutte.

For å hjelpe deltakerne gjennom de 28 første dagene utvikler Helsedirektoratet en såkalt chatbot i Facebook Messenger. En chatbot er et dataprogram som «snakker» med brukerne. Slutta-boten skal motivere brukerne, gjøre hjelpetilbudene bedre kjent, og oppfordre dem som skal slutte til å snakke med fastlegen eller en slutteveileder på frisklivssentralen, bruke nikotinlegemidler og få råd på apoteket.

Last ned materiell og les mer om Stopptober på www.helsedirektoratet.no

Stopptober_logo_hvit

Publisert: 20.09.2018