Ny, digital røykesluttveileder kan hjelpe pasienter å stumpe røyken

Mange pasienter har røykeslutt som nyttårsforsett. Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo har utviklet en ny digital røykesluttveileder; "Endre", som kan hjelpe pasientene med å nå målet.

Endre_illustrasjonAppen skal bidra med motivasjon og praktiske råd rundt utfordringer, røykesug og tilbakefall, samt styrke selvtilliten og identiteten som røykfri. Innholdet bygger på velprøvde metoder (veiledningsmetoden motiverende samtale) og på mange års erfaring med røykesluttveiledning.

"Endre" er utviklet av en tidligere veileder på Røyketelefonen og forskere med ekspertise på røykeslutt og livsstilsendring. Oppfølgingen varer i inntil 10 dager før røykeslutt, og i inntil 4 uker etter.

Programmet kan brukes på både mobil, nettbrett eller pc.

Appen er en del av et forskningsprosjekt ved Universitetet i Oslo med mål om å bedre forståelsen av mulige virkemekanismer i slike programmer. Programmet er gratis, det er frivillig å delta og man kan når som helst trekke seg fra studien uten å oppgi grunn. Programmet vil være åpent hele vinteren og ut april 2018.

Mer informasjon på tilendre.no/tann/

For ytterligere informasjon kontakt prosjektleder Håvar Brendryen
Forsker v/Senter for rus- og avhengighetsforskning, Universitetet i Oslo.
tlf: 99 52 17 14 eller epost: post@tilendre.no

Publisert: 18.12.2017