Munnhelsedagen 2016

Sunn munn. Sunn kropp.

Å ha en sunn munn dreier seg om mye mer enn å ha et pent smil. Sykdommer og tilstander i munnen kan påvirke en lang rekke helseproblemer - og omvendt.

Munnhelsedagen er en internasjonal markering for å sette fokus på viktigheten av god munnhelse. I år er temaet ”Sunn munn. Sunn kropp”. Målet er å sette munnhelse inn i et større folkehelseperspektiv og se på den gjensidige påvirkningen munnhelsen har på vår generelle fysiske og psykiske helse.

Følg oss på Facebook og/eller Twitter for oppdatert informasjon

Psykisk helse

Munnhelse og psykisk helse påvirker hverandre gjensidig. Tanntap og dårlig estetikk kan gi store psykiske belastninger og sosial angst. Overgrep og traumer kan føre til odontofobi. Mennesker med psykiske lidelser kan ha problemer med å ta vare på seg selv og sin egen munnhelse. Munnhelse bør derfor inkluderes i forebygging og behandling av psykiske lidelser.

Infeksjoner

Infeksjoner i munn og tannkjøtt fører til økt mengde bakterier i blodet. Dette gir økt sjanse for blodpropp, hjerteinfarkt og komplikasjoner ved operasjoner og transplantasjoner.

Diabetes

Diabetes og munnhelse er tett knyttet sammen. Ustabilt blodsukkernivå øker faren for infeksjoner i munnhulen. Høyt blodsukker kan gi et forhøyet glukosenivå i spytt og væske, og øker faren for karies. Periodontitt og infeksjoner i munnhulen kan øke insulinbehovet hos personer med diabetes.

Snus og tobakk

Bruk av snus og tobakk har en meget negativ påvirkning på munnhelsen. Nikotin påvirker blodgjennomstrømningen i tannkjøttet og øker faren for infeksjoner i munnhulen. Snusbruk fører til at tannkjøttet trekker seg tilbake, og øker sjansen for tanntap. Snusbruk under svangerskapet kan gi skader på fosteret og øker risikoen for spontanabort og dødfødsel. Tobakksbruk øker også faren for høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer, diabetes og en rekke ulike krefttyper.

Medikamentbruk

En rekke medikamenter kan føre til munntørrhet, som igjen øker risikoen for f.eks. karies og såre slimhinner, samt kan forårsake problemer med tygging og svelging.

Ta ansvar for egen helse - start med gode munnhelsevaner i dag!
Forebygging og tidlig diagnostisering og behandling av munnsykdommer
er viktig for å bekjempe sykdom og begrense komplikasjoner.

Gode råd for å ta vare på munnhelsen:

• Puss tennene to ganger daglig med myk tannbørste og fluortannkrem
  • Bruk tannstikker, tanntråd eller mellomromsbørste mellom tennene
  • Begrens sukkerinntaket gjennom mat og drikke
  • Spis regelmessige måltider og unngå småspising mellom måltidene
  • Begrens inntaket av sure drikker som brus, lettbrus, juice og lignende
  • Bruk vann uten smak som tørstedrikk
  • Besøk tannlegen regelmessig for å oppdage forandringer som krever behandling

Materiell Munnhelsedagen 2016

Klikk på lenken for å laste ned materiell

Husk #Munnhelsedagen2016 når du deler informasjon på sosiale medier!
Takk for at du er med og sprer kampanjen!