Riksstämman går nye veier - i Göteborg

NTFs representanter på årets Odontologiska Riksstämma registrerer at Sveriges Tandläkarsällskap har gjort noen interessante konseptendringer som det kan være verdt å vurdere også for vår del.

Som alltid er det hyggelig å være deltaker på svenskenes "landsmøte". Det er som å komme hjem til gode venner! Hovedkonseptet er jo velkjent ikke bare fra de skandinaviske tannlegeforeningenes årlige store fagsamlinger, men faktisk fra store deler av det internasjonale tannlegefellesskapet verden rundt: Fag. Utstilling. Og fest.

For å ta det siste først: Her er "After Dent" i nær tilknytning til messeområdet. Og du kan delta på konsert med "mingel party" i Göteborgs Konserthus, sterkt subsidiert av blant annet byens og regionens myndigheter. Et eksempel til etterfølgelse - i alle fall subsidieringen!

Utstillingen Swedental er ikke veldig ulik vår Nordental. En del større, mange av de samme utstillerne som på Lillestrøm, og dermed også et bredere utbud av saker og ting. Men vi har ingen grunn til å føle oss som "lillebror"! Nordental tåler så absolutt sammenlikningen. Det er ikke størrelsen det kommer an på ...

På fagsiden er tilbudet stort og bredt. Det fokuseres mye på forskning - en rekke spesial/spesialistmiljøer presenterer bredden i det som skjer på deres fagområder. Det er hentet inn "kjendiser" fra kultur, media og politikk som bidrar med sin fagkompetanse og gir oss en opplevelse av "edutainment". Og store tema som klima, miljø, sosial medier og ikke minst de mange relasjonene mellom oral og generell helse. Selvsagt i tillegg til et omfangsrikt oppbud av odontologiske tema og ditto dyktige forelesere.

Hva består så disse spennende "konseptnyhetene" av? Dels handler det om oppbyggingen av fagprogrammet, som nevnt over, men også at lørdagen i sin helhet er viet kun et tema: Erosjoner. Men alt neste år endres grunnoppsettet, slik at Riksstämman går onsdag, torsdag og fredag. Dagene skal (fortsatt) kunne kjøpes enkeltvis. Hvordan ville norske tannleger reagere dersom vi gjorde tilsvarende?

Det aller mest interessante er nok at arrangøren - Tandläkarsällskapet - har inngått samarbeid med tannhelsetjenesten i flere län/regioner om kollektiv påmelding av hele personalet. Det gir arrangøren økt forutsigbarhet mht. deltakelse og økonomi. Samarbeidspartnerne kan gi sine ansatte en merverdi fordi etterutdanningsbudsjettet rekker lenger. De får også mulighet til å påvirke (deler av) det faglige programmet. Sågar kan de få eget lokale til egne parallelle aktiviteter - om det skulle være ønskelig. Vi ser fram til å få del i de erfaringene som kommer ut av dette "eksperimentet". Kanskje er det noe også for NTF?

Uansett; takk til vårt svenske vertsskap for fine dager på Riksstämman i Göteborg!

Morten Harry Rolstad
Kommunikasjonssjef, NTF