Årets Arendalsuke er godt i gang!

I strålende sol er det duket for nesten en hel uke med stands, politiske debatter, folkemøter og gode samtaler med gamle og nye samarbeidspartnere. Og NTF er selvfølgelig på plass!

Programmet under Arendalsuka er tettpakket med over 300 ulike arrangementer, debatter, apeller og markeringer. Her er alle de politiske partiene og en mengde organisasjoner er representert, alt fra Kreftforeningen til Redd Barna og Norsk Vann.

Akademikerne er igjen godt representert med egen stand og medlemsforeningene har i år over 15 arrangementer. NTF har denne gangen valgt å bruke Arendalsuka mer aktivt og vi samarbeider med andre foreninger.

Torsdag arrangerte NTF sammen med Juristforbundet et debattmøte:
Når barn har det vondt : Flere må si ifra!

Solsiden var fylt til randen både inne og ute med engasjerte mennesker. Dette var tydelig et tema som fenget! Ordstyrer Inga Marte Thorkildsen gjorde en flott jobb med å holde styr på alle debattantene og innspill fra salen.

Juristforbundets president Curt A. Lier åpnet debatten. Han henviste til Thorkildsens bok "Du ser det ikke før du tror det". Vi må alle våge å se det som foregår rundt oss og ta tak når det er nødvendig. Riksadvokat Tor Aksel Busch og barneombud Anne Lindboe kom med sterke appeller om mer penger og bredere innsats og større samhandling på feltet og de to politikerne i panelet Vidar Brein-Karlsen fra Justisdepartementet og Hege Haukeland Liadal fra Arbeiderpartiet måtte begge innrømme at det fortsatt er en hel del arbeid som gjenstår! Ungdommene fra Forandringsfabrikken kom med mange gode råd til helsepersonell, ansatte i barnevernet og ikke minst til politikerne. Vi har alle mye å lære av disse ungdommene; "Det er viktig å møte oss med kjærlighet og varme. Det gjør oss trygge! Våg å vise følelser, det gjør dere ikke uprofesjonelle."

Tusen takk til alle som deltok på seminaret! NTF jobber videre med dette viktige temaet. En halv dag på årets landsmøte er blant annet viet denne problematikken.

Fredag har vi et samarbeid med Diabetesforbundet, en forlengelse av samarbeidet vi startet på Munnhelsedagen! Vi gjester Diabetesforbundets stand og sammen skal vi spre informasjon om diabetes og munnhelse!

Akademikerne har også et stort arrangement fredag:
Fremtidens arbeidsmarkedspolitikk

Norge står foran tøffe utfordringer! Hvordan skal vi takle dette? Hvordan skal vi ruste oss for fremtiden?

Etter dette er NTFs deltakelse på Arendalsuken over for denne gang. Vi har snakket med mye mennesker, stiftet nye og viktige bekjentskaper og møtt nye potensielle samarbeidspartnere.

Arendalsuka er med andre ord et godt bilde på hva vi i tannlegeforeningen driver med utover det rent odontoligisk faglige - her er det politisk påvirkning, kommunereform, arbeidsmarkedspolitikk og folkehelse - hektisk, men veldig moro!

Camilla Hansen Steinum, president NTF