Ikke flertall for flytting av DOT på Stortinget

Helse- og omsorgskomiteen la i dag frem sin innstilling til Stortinget hvor de har konkludert med at den offentlige tannhelsetjenesten (DOT) bør videreføres på regionalt nivå. De fire partiene på borgerlig side ble enige om forslaget, men åpner for en prøveordning hvor kommuner som ønsker det, kan søke om å få overta ansvaret fra 2020.

- Dette er en seier for pasientene. Vi er glade for at komiteen har lyttet til fagmiljøene og tatt en klok beslutning. Særlig Krf og Venstre fortjener en takk. Det er mange som har jobbet hardt for dette, både lokalt og sentralt, så dette er en veldig hyggelig nyhet! sier president Camilla Hansen Steinum.

Olaug Bollestad, KrFs helsepolitiske talsperson kaller beslutningen for klok i en pressemelding fra NTB. Også Venstres Kjetil Kjenseth er fornøyd. - Forsøk i noen få kommuner som vil prøve ut ansvaret, hilser vi velkommen. Det vil løfte tannhelsen tydeligere inn i den politiske debatten på alle nivåer, sier han.

Avtalen med regjeringspartiene Høyre og Frp innebærer at tannhelsetjenesten videreføres på regionalt nivå. Samtidig skal kommuner som ønsker det, kunne søke om å få overta ansvaret fra 2020. Om lag 15 kommuner vil bli valgt ut som forsøkskommuner i prøveordningen som nå skal på plass.

Les hele innstillingen på www.stortinget.no

Publisert: 01.06.2017